Jak poznać oryginał torby

Chanel, Hermès, Giorgio Armani, Versace, Gucci, Louis Vuitton, Fendi, Prada…

 

Podrabianie światowej sławy projektantów to wielki biznes, który ma się świetnie i wciąż się rozrasta. Fałszerze starają się jak mogą, jednak amatorskie wykończenie oraz wątpliwej jakości materiały szybko zdradzają, że mamy do czynienia z podróbką. Co zrobić jeśli nie jest to aż tak oczywiste? Jak rozpoznać oryginalną rzecz znanej marki od bezwartościowej kopii? W takim wypadku przyda nam się podstawowa wiedza w jaki sposób domy mody zabezpieczają swoje projekty przed kopiowaniem oraz … odrobina zdrowego rozsądku podczas zakupów. Dla ułatwienia identyfikacji autentyczności dóbr luksusowych, marki stosują seryjną numerację oraz odpowiednie oznaczenia swoich wyrobów, często do zakupu załączają certyfikat poświadczający oryginał np. zakupionej torebki. Oczywiście zdarzają się podróbki o perfekcyjnym wykonaniu, niemalże identyczne z oryginałem, ale i tu z pomocą przyjdzie nam podstawowa wiedza np. o tym, iż takie domy mody jak Chanel, Céline, Hermès i Dior nie prowadzą sprzedaży internetowej (z wyłączeniem kosmetyków i perfum), nigdy nie wyprzedają się w outlet’ach, a ich projekty kupimy tylko i wyłącznie w firmowych, luksusowych butikach. Te najtrudniejsze do rozpoznania przypadki można odesłać do producenta z prośbą o analizę eksperta. Istnieją także firmy oferujące takie usługi online na podstawie zdjęć (sic!). Dla przykładu: na jednym z takich portali za sprawdzenie autentyczności torby lub portfela Hermès na podstawie fotografii i opinię e-mail zapłacimy 50 dolarów, kolejne 60 dolarów kosztuje „wydanie certyfikatu autentyczności”, który również otrzymamy e-mail’em …Dla bardziej wymagających istnieje możliwość zmówienia wizyty eksperta w domu klienta. Jak widać, każdy szuka pomysłu na lukratywny biznes.

 

Na co zwracać uwagę podczas kupowania dóbr luksusowych?

 

Każda marka ma swoje ściśle określone standardy, jednak zawsze warto sprawdzić wyrób pod kątem poniższych punktów:

  • marna jakość materiału (tańsze zamienniki, )
  • podejrzanie niska cena
  • kolor użytego materiału, podszewki (wszelkie różnice w odcieniach mogą znaczyć, że mamy do czynienia z podróbką)
  • sposób łączenia ze sobą materiałów (często są np. klejone ze sobą,a nie zszywane)
  • kolor, rozmieszczenie i jakość szwów (równy, jednolity ścieg, rodzaj użytych nici i ściegu)
  • perfekcja wykończenia (zwracamy uwagę na wykonanie kieszeni; sposób wszycia lamówek, zamków błyskawicznych; guzików etc.)
  • wykonanie detali (często z wybitym logo marki w odpowiednim miejscu)
  • logo (rodzaj i rozmiar czcionki, pochylenie i rozstaw liter, proporcje monogramu etc.)
  • wspomniany numer seryjny produktu i certyfikat autentyczności
Jak rozpoznać oryginalny szalik Burberry?

Defensywa w natarciu

 

Domy mody walczą z fałszerzami na wszelkie możliwe sposoby, zabezpieczają swoje wyroby ukrytymi hologramami, metkami, wprowadzają nowe standardy pakowania. Dla przykładu Salvatore Ferragamo umieszcza identyfikatory RFID (ang. Radio-frequency identification) działające na zasadzie fal radiowych w każdej lewej podeszwie projektowanych przez siebie butów; Chanel zamieszcza hologramowe naklejki z numerami seryjnymi w podszewkach torebek, a Hermès używa specjalnych, lnianych nici pokrytych pszczelim woskiem do zszywania torebek, które zauważalnie różnią się od nici syntetycznych. Niektórzy projektanci tak jak Alexander Wang czy koncern LVMH zrzeszająca m.in. Louis Vuitton, Céline i Fendi wybierają drogę sądową wygrywając sprawy przeciw handlarzom i właścicielom portali oferujących; wygrywają odszkodowania, zamykają setki stron z nielegalnymi sklepami online.
Wzrasta również wykrywalność podróbek podczas transportu zagranicznego – celnicy na lotniskach poszerzają swoją wiedzę odnośnie „mechanizmów obronnych” danej marki. Będąc w posiadaniu informacji, o tym, że Hermès, Chanel i Gucci nigdy nie korzystają ze wspólnej sieci dystrybucji mogą wytypować podejrzany transport jeśli znajdą zbiorcze opakowanie wyrobów wspomnianych domów mody. Wszelkie paczki lub palety mijające się ze standardami opakowań marek luksusowych, zapakowane niedbale, owinięte żółtą taśmą, z literówkami w adresie odbiorcy, po brzegi ciasno upchaną „luksusową” galanterią natychmiast brane są pod lupę.

Jak rozpoznać oryginalny pasek Gucci?

Kliencie, uważaj!

 

Na procederze produkcji replik często traci nie tylko marka, ale także klient, który skusi się na taką kopię – pomijając fakt, że podróbka nie przetrzyma nawet jednego sezonu, to może okazać się niebezpieczna dla zdrowia. Repliki zegarków zawierają radioaktywne izotopy, a galanteria skórzana może być wciąż przesiąknięta chemikaliami używanymi podczas procesu garbowania, które w najlepszym wypadku spowodują podrażnienie skóry. Wraz z rozwojem technologii podróbki stają się coraz bardziej doskonałe, czasami produkowane są nawet w tych samych fabrykach co oryginały. Handel podróbkami jest opłacalny do tego stopnia, że zaczynają zajmować się nim także mafie, rezygnując nawet z handlu narkotykami! Ryzyko interesu jest praktycznie zerowe, a nawet jeśli fabryka replik zostanie wykryta i zlikwidowana przez organy ścigania zyski i tak znacznie przewyższają straty.

 

Jak rozpoznać oryginalny portfel YSL?
Do części drugiej wpisu przejdziecie klikając w Jak odróżnić oryginał od podróbki? cz. 2.

 

Źródła i inspiracja:
– notatki własne
– artykuł „Forging ahead”, brytyjski Vogue
– research internetowy